Σε μία ιδιαίτερα διαδραστική παρουσίαση, ο Stewart Friedman ανέδειξε πόσο ουσιώδες είναι να μην συμβιβαζόμαστε αλλά να είμαστε Total Leaders. Μέσα από ασκήσεις και παραδείγματα παρουσίασε τον τρόπο για να είμαστε ολοκληρωμένοι και να ηγηθούμε με επιτυχία σε κάθε σημαντικό τομέα της ζωής μας: καριέρα, οικογένεια, κοινωνική ζωή, προσωπικές και πνευματικές ανάγκες. Και όλα αυτά ταυτόχρονα.

Το 14ο People Management Executive Seminar υποδέχτηκε, στις 8 Νοεμβρίου 2018, στη σκηνή του τον πατέρα του Total Leadership, Stewart Friedman, ο οποίος μέσα από case studies και ζωηρά παραδείγματα από την πολύχρονη ερευνητική και συμβουλευτική του δραστηριότητα μίλησε για το τι σημαίνει Total Leadership, πώς θα δημιουργήσουμε αρμονία ανάμεσα στην επαγγελματική και την υπόλοιπη ζωή μας και εξήγησε τις βασικές αρχές για να οικοδομήσουμε κοινωνικό κεφάλαιο. Κατά τη διάρκεια της παρουσίασής του, μέσα από ασκήσεις που έδωσε στους συμμετέχοντες και πραγματοποιήθηκαν την ίδια ημέρα, έδειξε στην πράξη πώς μπορούν να συμβούν όλα τα παραπάνω και συμβούλεψε τους συμμετέχοντες ανάλογα. Παράλληλα, στελέχη της ελληνικής αγοράς μοιράστηκαν πολύτιμα insights και συμβουλές στην κατεύθυνση αυτή, υπογραμμίζοντας τη σημασία του ρόλου ενός Leader αλλά και πώς μπορεί να λειτουργήσει ως career coach και να προάγει την ευεξία στον εργασιακό χώρο, με βάση τους πόρους που έχει στη διάθεσή του.

Η Δρ. Ελένη Λάμπρου, Research Fellow, ALBA Graduate Business School at the American College of Greece ως συντονιστής της εκδήλωσης, καλωσόρισε και εισήγαγε τους συμμετέχοντες στο «κλίμα» του συνεδρίου κάνοντας εκτενή αναφορά στο έργο του Stewart Friedman, ενώ σε όλη τη διάρκεια οι παρεμβάσεις της προήγαγαν το περιεχόμενο του συνεδρίου.

ΗΓΕΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ, ΗΓΕΣΙΑ ΣΤΗ ΖΩΗ
Οι κοινωνικές μεταβολές, η ψηφιακή εποχή και η παγκοσμιοποίηση είναι σίγουρα κάποιοι από τους παράγοντες που επηρεάζουν άμεσα το επιχειρηματικό περιβάλλον με την κουλτούρα να διαδραματίζει εξέχοντα ρόλο. Όπως και να έχει, το νέο τοπίο απαιτεί να βρούμε καινούριους τρόπους έτσι ώστε να είμαστε παραγωγικοί και αποδοτικοί. Και αυτό δεν σχετίζεται μόνο με την επαγγελματική μας ζωή, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Stewart Friedman, καθώς «η ηγεσία στην εργασία δεν αφορά μόνο στην εργασία αυτή καθεαυτή. Αφορά στην ίδια τη ζωή». Για αυτό τον λόγο, η ουσία έγκειται στο να εντοπίσουμε τον τρόπο που θα βελτιώσουμε την απόδοσή μας σε όλα τα μέρη της ζωής μας.

Ο ίδιος προτείνει να:

    1. διερευνήσουμε τι σημαίνει για εμάς να ηγούμαστε σε όλους τους τομείς,
    2. κατανοήσουμε πώς να πετύχουμε win-win σχέση στους εξής τέσσερις τομείς: work/career, home/family, community/society, self (mind, body, spirit),
    3. ευθυγραμμίσουμε τις δράσεις μας με τις αξίες μας,
    4. αξιολογήσουμε την ικανοποίηση και την απόδοση στους παραπάνω τέσσερις τομείς,
    5. σχεδιάσουμε το πλάνο δράσης για δημιουργία βιώσιμης αλλαγής.

«Το πιο σημαντικό είναι οι άνθρωποι να νιώθουν ενθουσιασμένοι με τις προκλήσεις που θέτετε. Και για αυτό είναι εξίσου σημαντικό να νοιάζεστε για εκείνους, για τη ζωή τους». Ένας ηγέτης οφείλει να διαθέτει τον ρόλο του coach για τα μέλη της ομάδας του. Εφαρμόζοντας το 4-way μοντέλο, ένας ηγέτης μπορεί να βοηθήσει κάθε μέλος ξεχωριστά να αντιληφθεί τις επιπτώσεις των επιλογών του και της βαρύτητας που δίνει κάποιος στη δουλειά, στην οικογένειά του, στην κοινότητα και στον ίδιο τον εαυτό του. Τότε, θα προκύψουν οι καλύτερες ιδέες για το πώς μπορεί να ευθυγραμμίσει αυτούς τους τομείς με αποτέλεσμα να βελτιωθεί η απόδοσή του αλλά και η ικανοποίηση που λαμβάνει. Άλλωστε, «η εκπλήρωση της καριέρας έρχεται όχι εις βάρος της προσωπικής, κοινωνικής ζωής και όποιου άλλου τομέα, αλλά εξαιτίας των δεσμεύσεων ανάμεσά τους».

ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΕΙΝΑΙ Η ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΟΥ ΠΑΡΟΝΤΟΣ
Παράλληλα, ο S. Friedman προέτρεψε τους συμμετέχοντες να μιλήσουν με την ομάδα τους και να ανακαλύψουν «ποια είναι η πραγματικότητα του κάθε ατόμου». Κατόπιν, όπως είπε, «φανταστείτε το μέλλον, το οποίο είναι η προβολή του παρόντος». Το total leadership «αποτελεί μία συστηματική και δομημένη μέθοδο η οποία παράγει “μετρήσιμη” αλλαγή. το άτομο επικεντρώνεται σε ό,τι έχει πραγματικά ενδιαφέρον και έτσι, νιώθει ότι “πατάει στα πόδια” του, είναι πιο κοντά σε αυτό που θέλει να είναι». Για να γίνει κάποιος total leader, οφείλει να:

  • Είναι αληθινός. Ενεργείτε με αυθεντικότητα έχοντας προσδιορίσει με σαφήνεια τι είναι σημαντικό για εσάς. Ο total leader είναι γνήσιος, αποφασιστικός και προσγειωμένος.
  • Είναι ακέραιος. Ενεργείτε με εντιμότητα και σεβασμό στους άλλους. Ο total leader είναι υποστηρικτικός, ανθεκτικός και όχι κατακερματισμένος.
  • Είναι καινοτόμος. Ενεργείτε με δημιουργικότητα και πειραματιστείτε στο πώς μπορούν να γίνει οτιδήποτε. Η περιέργεια, η δέσμευση αλλά και η αισιοδοξία χαρακτηρίζουν έναν total leader.

Στο πλαίσιο αυτό, ένας ηγέτης πρέπει να αναρωτηθεί ποιες είναι οι δεξιότητες στις οποίες πρέπει να στρέψει την προσοχή του και να απαντήσει στο «γιατί» έτσι ώστε να πετύχει το total leadership.

Δεξιότητες που ενσωματώνουν την επαγγελματική ζωή με τους υπόλοιπους τομείς
Αληθινός Ακέραιος Καινοτόμος
▶ Γνωρίστε τι μετράει

▶ Eνσωματώνετε συνεχώς τις αξίες

▶ Ευθυγραμμίστε τις δράσεις με τις αξίες

▶ Εκφράστε τις αξίες μέσα από ιστορίες

▶ Οραματιστείτε το κληροδότημά σας

▶ Να είστε υπεύθυνοι των πράξεών σας

▶ Προσδιορίστε τις προσδοκίες σας

▶ Παρέχετε βοήθεια στους άλλους

▶ Χτίστε το δίκτυο που θα σας υποστηρίξει

▶ Αξιοποιήστε όλους τους πόρους σας

▶ Διαχειριστείτε τα όρια με έξυπνο τρόπο

▶ Συνδυάστε ετερόκλιτα μέρη

▶ Εστιάστε στα αποτελέσματα

▶ Επιλύστε τις συγκρούσεις σε όλους τους τομείς

▶ Προκαλέστε το status quo

▶ Αναζητήστε νέους τρόπους για να κάνετε δράσεις

▶ Αγκαλιάστε την αλλαγή με θάρρος

▶ Δημιουργήστε κουλτούρα καινοτομίας


Ο ΣΚΟΠΟΣ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Αναμφίβολα, χρειαζόμαστε την υποστήριξη των άλλων προκειμένου να επιτύχουμε σε κάθε τομέα της ζωής μας: στην εργασία, στο σπίτι, στην κοινωνία. Και για αυτό είναι μείζονος σημασίας να επενδύσουμε στο χτίσιμο του δικτύου μας με βάση τις πηγές που έχουμε στη διάθεσή μας. «Η σύνδεση με άλλους ανθρώπους δημιουργεί αξία, η οποία μάλιστα αυξάνεται όταν πρόκειται για άτομα που δεν γνωρίζουμε άμεσα. Όσο πιο ανοικτό είναι ένα δίκτυο, τόσα περισσότερα τα οφέλη που αποκομίζουμε» επεσήμανε ο S. Friedman. Τα βήματα για την επίτευξη ενός τέτοιου στόχου είναι:

    1. Εξετάστε αρχικά το δικό σας δίκτυο όπως αυτή τη στιγμή υφίσταται.
    2. Σκιαγραφήστε και φανταστείτε πώς θα έπρεπε να μοιάζει έτσι ώστε να επιτύχετε τους στόχους σας.
    3. Αναζητήστε τον τρόπο και τις ευκαιρίες για να προσφέρετε βοήθεια στα άλλα άτομα του περιβάλλοντός σας, είτε έχετε άμεση πρόσβαση σε αυτά είτε έμμεση μέσω άλλων.
    4. Ανακαλύψτε τι ακριβώς χρειάζονται αυτά τα άτομα με σκοπό να το παρέχετε.
    5. Ενισχύστε και ενδυναμώστε τη σχέση σας μαζί τους.

Σε όλη αυτή τη διαδικασία, υπογράμμισε ο ομιλητής, η λέξη κλειδί είναι η «εμπιστοσύνη» προσθέτοντας ότι ο κινητήρας που οδηγεί το χτίσιμο του κοινωνικού κεφαλαίου είναι η αμοιβαιότητα (reciprocity) ή αλλιώς δούναι και λαβείν. Οι διαθέσιμες πηγές μπορεί να είναι οι ίδιες οι πληροφορίες, οι ιδέες, οι ευκαιρίες, η καλή θέληση, η συναισθηματική υποστήριξη κ.ά. Οι επιτυχημένοι ηγέτες συνειδητά καλλιεργούν τα δίκτυα που θα τους επιτρέψουν να πετύχουν τους στόχους τους, να εκπληρώσουν την αποστολή τους και να πραγματοποιήσουν το όραμά τους. «Επικαλείσαι» τη δύναμη της αμοιβαιότητας όταν δεν αναμένεις άμεσο αντάλλαγμα από το άλλο μέρος, υπογράμμισε ο S. Friedmann αναφέροντας ότι μπορεί να γίνει είτε άμεσα (μπορώ να σε βοηθήσω με αυτόν τον τρόπο) είτε έμμεσα (μπορώ να σε συστήσω με κάποιον για να σε βοηθήσει). Το να κάνεις τους γύρω σου να νιώθουν καλά και να έχουν θετικά συναισθήματα είναι ιδιαίτερα σημαντικό στην οικοδόμηση του κοινωνικού κεφαλαίου καθώς δημιουργεί το αίσθημα του ανήκειν. Εν κατακλείδι, όμως, το πιο κρίσιμο σημείο είναι να «βρει κάποιος τον σκοπό» πίσω από κάθε ενέργεια.

O ΗΓΕΤΗΣ ΩΣ CAREER COACH
Το ανθρώπινο δυναμικό είναι η βασική κινητήριος δύναμη της παραγωγικότητας, της καινοτομίας και της επιχειρηματικής επιτυχίας. Ως το πιο πολύτιμο asset για έναν οργανισμό, αποτελεί πρόκληση η διατήρηση και η δέσμευσή του. Η Αρετή Μυστηρούδη, Career & Talent Management Senior Consultant, Right Management-member, ManpowerGroup, στάθηκε στον ρόλο των συζητήσεων καριέρας μεταξύ των εργαζομένων και των manager, αναλύοντας τι σημαίνει και ποια είναι τα οφέλη. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, 82% των εργαζομένων θα ήταν περισσότερο δεσμευμένοι εάν ο manager πραγματοποιούσε «συζητήσεις καριέρας» μαζί τους σε καθημερινή βάση. Επίσης, 75% των εργαζομένων θα ήταν πιο πιθανό να παραμείνουν στον εργοδότη, εάν οι συζητήσεις καριέρας λάμβαναν χώρα πιο τακτικά. Μία συζήτηση καριέρας αναφέρεται σε μία δομημένη συζήτηση για τη σταδιοδρομία κάποιου ατόμου σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα και για αυτό αφορά στο μέλλον υποδεικνύοντας ότι δεν πρόκειται για μία αξιολόγηση απόδοσης που σχετίζεται με το παρελθόν. Οι λόγοι που αποτρέπουν τέτοιες συζητήσεις μπορεί να είναι η έλλειψη κατάρτισης από τους managers, ο φόβος ότι θα δημιουργηθούν προσδοκίες που δεν θα εκπληρωθούν κ.ά. Όπως η ίδια τόνισε, η ανάπτυξη μίας τέτοιας στρατηγικής απαιτεί τη συνεργασία τριών μερών, οργανισμός, line manager, εργαζόμενοι, και προϋποθέτει ολιστική επικοινωνία μεταξύ τους. «Ο οργανισμός παρέχει τη στρατηγική, οι line managers διευκολύνουν τη διαδικασία και οι εργαζόμενοι αναλαμβάνουν την ευθύνη (ownership) της καριέρας τους».

HEALTH, SAFETY & WELLBEING: ΜΙΑ ΟΛΙΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
Ενδιαφέρουσα ήταν η παρουσίαση των Βάλια Τσοπόκη, Scientific Manager-Health Department, GEP και Εβίνα Ηλιοπούλου, Ψυχολόγος, Senior Account Manager, HellasEAP οι οποίες, ενώνοντας τα επιστημονικά πεδία και την εμπειρία τους, μίλησαν για τα στοιχεία ενός εργασιακού περιβάλλοντος που προάγει την ευεξία, την υγεία και την ασφάλεια. Όπως ανέφεραν, τα βασικά στοιχεία αφορούν στον Ιατρό Εργασίας και τον Τεχνικό Ασφαλείας, που παραδοσιακά βλέπουμε στις επιχειρήσεις. Υγεία και ασφάλεια, όμως, δεν είναι μόνο αυτά καθώς η ολιστική προσέγγιση θέτει στο επίκεντρο τις ανάγκες του ανθρώπου σε όλα τα επίπεδα της ζωή του, όχι μόνο επαγγελματικά. «Ίσως οι άνθρωποί μας να μη βάζουν τα όρια όταν πρέπει. Ίσως ξεχνάμε ποιες είναι οι πραγματικές ανάγκες ενός ατόμου». Σκεφτόμαστε όμως τι συνέπειες μπορεί να έχουν όλα αυτά στην υγεία των εργαζομένων μας και στην υγεία στην επιχείρησή μας;», προέτρεψαν το κοινό να αναρωτηθεί. Στο πλαίσιο αυτό, οι δύο εταιρείες, αφουγκραζόμενες τη νέα εργασιακή πραγματικότητα, ένωσαν τις εξειδικεύσεις τους και την τεχνογνωσία τους για να προχωρήσουν beyond the basics με σκοπό να παρέχουν ολιστικά προγράμματα προαγωγής υγείας και ασφάλειας στην εργασία, που στοχεύουν στην εδραίωση μιας ενιαίας κουλτούρας Υγείας, Ασφάλειας και Ευεξίας. Το σημαντικό, λοιπόν, είναι να υπάρχουν ασφαλείς αλλά και Ψυχολογικά υγιείς εργασιακοί χώροι. Εάν το Health, Safety και Wellbeing κερδίσουν τη θέση τους στο τραπέζι, τότε οι άνθρωποι θα το αναγνωρίσουν και η ίδια η εταιρεία θα «βλέπει» την κουλτούρα της να αλλάζει και το κλίμα να βελτιώνεται σε καθημερινή βάση.

ΕΠΑΝΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΤΩΝ ΠΟΡΩΝ
Ο Λεωνίδας Σίδερης, Διευθυντής Δικτύων πωλήσεων, Eurolife αναφέρθηκε στο θέμα της υγείας και της ευεξίας από τη δική του πλευρά, εκείνης του (χρηματο)οικονομικού (financial) επιπέδου. Όπως ο ίδιος ανέφερε, mental και physical είναι δύο ιδιαίτερα σημαντικοί παράγοντες στο εν λόγω θέμα. Παρόλα αυτά, «το οικονομικό άγχος υπερτερεί». Ταυτόχρονα, ο ίδιος έκανε λόγο για τις διαφορετικές γενιές στον εργασιακό χώρο, πώς έχουν επηρεάσει το καθημερινό γίγνεσθαι και αναφέρθηκε στα κοινά οφέλη (benefits) που μπορούν να έχουν μεταξύ τους. Από τη μία, είναι η γενιά «sandwich» που πιέζεται από τις νέες τεχνολογίες, έχει λιγότερο ποιοτικό χρόνο στη διάθεσή της και κυρίως η οικονομική πίεση που αισθάνεται, τείνει να αυξάνεται. Από την άλλη μεριά, βρίσκεται η γενιά των millennials, η οποία παρουσιάζει χαμηλό βαθμό commitment σε έναν οργανισμό, είναι πλήρως συνειδητοποιημένη για το γίνεται και γνωρίζει ότι «κάτι πρέπει να κάνει» για να βελτιωθεί το εργασιακό τοπίο. Το ζητούμενο για μία επιχείρηση είναι να κερδίσει τα μέγιστα από αυτές τις δύο γενιές και κυρίως όλα τα συμβαλλόμενα μέρη να έχουν το δικό τους κέρδος και επιτυχία. Για να υπάρξει, λοιπόν, αρμονική συνύπαρξη μεταξύ αυτών των γενιών και να μεγιστοποιηθεί το όφελος, ένας οργανισμός καλείται σήμερα να επαναξιολογήσει τις παροχές που προσφέρει έτσι ώστε να αυξήσει την αξία αυτών, αλλά όχι το κόστος για εκείνον. Πρέπει δηλαδή να ανακατανείμει τους πόρους που έχει στη διάθεσή του έτσι ώστε να «μεγιστοποιήσει το financial wellbeing», όπως σημείωσε καταληκτικά ο Λ. Σίδερης.

Στο πλαίσιο του συνεδρίου πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες κληρώσεις:

  • Έξι βιβλία από τη σειρά Μάνατζμεντ-Ηγεσία των εκδόσεων Ψυχογιός
  • Ένα «one2one Career Coaching Session» της ManpowerGroup Greece
    Χορηγοι: Edenred, Eurolife ERB, GEP, Hellas EAP, ManpowerGroup
    Υποστηρικτες: Interamerican, Newrest, Ψυχογιός
    Επιστημονικος συνεργατης: ALBA Graduate Business School, The American College of Greece
    Conference Experience Sponsor: conferience.com
    Χορηγοι Επικοινωνιας: Capital.gr, CNN Greece