Οι νέες γενιές εργαζομένων σπουδαιολογούν ως απόλυτο κριτήριο επιλογής εργοδότη τις ευκαιρίες που τους παρέχονται για εκπαίδευση, διαρκή μάθηση και ανάπτυξη. H άνοδος της χρήσης των έξυπνων συσκευών και τα διαρκώς εξελισσόμενα social media έχουν αλλάξει τον τρόπο που οι άνθρωποι μαθαίνουν και αναπτύσσουν νέες δεξιότητες. «Πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε μία αποτελεσματική στρατηγική Learning & Development; Πώς είμαστε σε θέση να προάγουμε την καινοτομία σε ένα εργασιακό περιβάλλον; Ποια είναι τα διαθέσιμα εργαλεία και πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε την τεχνολογία;» είναι μόνο μερικά από τα ερωτήματα που απαντήθηκαν στο πλαίσιο του Learning & Development Conference 2018 που διοργανώθηκε στις 30 Ιανουαρίου από το HR Professional.

Η ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΜΑΘΗΣΗΣ
Ο μεταβαλλόμενος κόσμος της εργασίας, η αλλαγή των μαθησιακών συνηθειών, το σύγχρονο μοντέλο εκμάθησης στον χώρο της εργασίας, ο νέος ρόλος της εκπαίδευσης είναι παράγοντες που συνθέτουν την εργασιακή πραγματικότητα και το τοπίο της εταιρικής εκπαίδευσης. Παράλληλα, όλο και περισσότερο αναγνωρίζεται διεθνώς ότι οι θέσεις εργασίας αλλάζουν διαρκώς, με την τεχνητή νοημοσύνη να έχει δεσπόζουσα θέση και τα ρομπότ να αποτελούν μία επικρατούσα τάση.

Για όλα αυτά έκανε λόγο η Jane Hart, speaker, συγγραφέας & Modern Workplace Learning Adviser η οποία τόνισε ότι οι γνώσεις και οι δεξιότητες έχουν πλέον μικρή διάρκεια ζωής και η ενιαία προσέγγιση της μάθησης και της ανάπτυξης τείνει να αποδυναμώνεται δίνοντας τη θέση της σε ευέλικτες μορφές εκπαίδευσης. Ο καθένας πρέπει να αναλάβει την ευθύνη της προσωπικής του βελτίωσης σε ό,τι αφορά την εργασία του αλλά και της προσωπικής του ανάπτυξης, προκειμένου να προετοιμαστεί για το μέλλον. Είναι καταλυτικό επίσης να ορίζει τους δικούς του επαγγελματικούς στόχους, να ενημερώνεται για το τι συμβαίνει στον κλάδο του και να παρατηρεί τι συμβαίνει καθημερινά στην εργασία, αντανακλώντας τις καθημερινές εμπειρίες της εργασίας που οδηγούν στη μάθηση μέσα από τις δυσκολίες και τις προκλήσεις.

Παράλληλα, ο κάθε εργαζόμενος πρέπει να μάθει να αξιοποιεί τα μέσα που προσφέρει η τεχνολογία και το διαδίκτυο, να ενώνει τις κουκίδες της κάθε πληροφορίας αλλά και να αξιοποιεί στο έπακρο τις σχέσεις με την ομάδα του και τον Διευθυντή του, αναζητώντας συνεχώς πληροφορίες και ανταλλάσσοντας εμπειρίες. Εν τέλει, η ίδια ενθάρρυνε τη δημιουργία και τη διατήρηση ενός ποικίλου επαγγελματικού δικτύου με ανθρώπους που μπορούν να προσφέρουν αξία και να οριστεί ένα σημείο μάθησης, το οποίο δεν χρειάζεται απαραίτητα να σχετίζεται με την εργασία, έτσι ώστε κάθε μέρα να αποκτά μία νέα γνώση.

«APPGRADE» ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ
Με την έννοια της δια βίου μάθησης και ανάπτυξης να αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία, οι οργανισμοί οφείλουν να λάβουν υπόψη τις νέες προκλήσεις που δημιουργούνται ως προς την εξέλιξη και ανάπτυξη των στελεχών τους. Η Δήμητρα Ζερβάκη, Adult Trainer-Project Manager, και ο Μιχάλης Τζωρτζάκης, Director of Enterprise Services της FlexLearn Solutions έκαναν λόγο για την ανάγκη οι επιχειρήσεις να παρέχουν εκπαίδευση στα στελέχη τους με οποιοδήποτε τρόπο, να μπορούν να προσλαμβάνουν νέους εργαζόμενους γρήγορα και αποτελεσματικά, να μπορούν να τους παρέχουν εμπειρία και εργασία με νόημα αλλά και να τους αξιολογούν. Ο ίδιοι ανέλυσαν τις τάσεις που υπάρχουν στον εργασιακό χώρο όπως, για παράδειγμα, η επανεφεύρεση του τρόπου παρέχεται η μάθηση. Είναι ουσιώδες ο εκπαιδευόμενος να μπορεί να παρακολουθεί την εξέλιξή του και τους μαθησιακούς στόχους του. Σε αυτό το πλαίσιο, οι digital πλατφόρμες eLearning προσφέρουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μέσα από τις δυνατότητες που παρέχουν τόσο στην εταιρεία -όπως η σημαντική μείωση κόστους- όσο και στον εκπαιδευόμενο-στέλεχος ο οποίος έχει τη δυνατότητα εξατομίκευσης της εκπαίδευσης που λαμβάνει.

DESIGN THINKING
Η πρόοδος της τεχνολογίας δημιουργεί συνεχώς την ανάγκη για νέα, καινοτόμα προϊόντα, και οι πελάτες ανεβάζουν συνεχώς τον πήχη. Στον τραπεζικό κλάδο, το περιβάλλον έχει αλλάξει οριστικά, η καινοτομία βρίσκεται στο κέντρο του τραπεζιού και οι οργανισμοί οφείλουν να αξιοποιήσουν με τον καλύτερο τρόπο το ανθρώπινο δυναμικό τους. Για όλα τα παραπάνω μίλησε η Μανταλένα Συκαρά, Central Units & Subsidiaries Learning Manager στην Eurobank η οποία εστίασε στο πώς η εν λόγω τράπεζα, μέσα από τη μεθοδολογία Design Thinking έχει αναβαθμίσει τις δεξιότητες των ανθρώπων της, μία μέθοδος που έχει ως σκοπό να αναπτύξει τη δημιουργική προσέγγιση της επίλυσης προβλημάτων σχεδιασμού και εξέλιξης των λύσεων που προκύπτουν. Παράλληλα, ο Παναγιώτης Μόρφης, Managing Partner στην Dynargie Hellas, αναλύοντας το case study του Design Thinking στην τράπεζα, υπογράμμισε ότι πρόκειται για μία ανθρωποκεντρική μεθοδολογία, οι λύσεις της οποίας πρέπει να επικαλύπτουν τα εξής τρία στοιχεία: Desirability, Viability, Feasibility, ξεκινώντας από το ποια είναι η ανάγκη του πελάτη (Desirable). Μεταξύ άλλων, είναι μια ενδεδειγμένη μέθοδος όταν υπάρχει στρατηγική ανάγκη για διαφοροποίηση ή όταν οι υφιστάμενες λύσεις δεν φέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα.


«LEADERSHIP 5,6,7,8»
Η αξιοποίηση διάφορων τεχνικών μάθησης σε συνδυασμό με τους στόχους της εκπαίδευσης αποτελούν συνιστώσες που μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Η μάθηση βασίζεται στη διαδικασία pick ‘n’ mix, δεν μπορεί να είναι ίδια σε όλες τις περιπτώσεις, πρέπει όμως να έχει στοιχεία που θα την κάνουν σημαντική και αξέχαστη στους συμμετέχοντες (Meaningful & Memorable), όπως εξήγησε η Dr Audrey Tang, Training Consultant | Ψυχολόγος | Συγγραφέας του «Be a Great Manager Now». Μέσα από μια διαδραστική παρουσίαση, με έντονη κίνηση, μουσική και συμμετοχή από το κοινό, η ίδια σπουδαιολόγησε το experiential learning και το reflective feedback. Μεταξύ άλλων, στόχος μιας εταιρικής εκπαίδευσης είναι να ενισχύσει την επαγγελματική απόδοση, την διακράτηση και την πρόσληψη του ανθρώπινου δυναμικού και να δημιουργήσει συναισθήματα «φροντίδας» για τον οργανισμό. Σαφώς, η εκπαίδευση οδηγεί τον συμμετέχοντα να εμπλακεί και τον ωθεί έξω από το comfort zone του, αλλά δεν πρέπει να έχει στοιχεία που «τον ενοχλούν».

Μέσα από τη δημιουργία ενός σεναρίου ηγεσίας, η Dr. A. Tang μοιράστηκε πρακτικές συμβουλές για το θέμα της ηγεσίας η οποία μπορεί να προκύψει απροσδόκητα, ανά πάσα στιγμή στο επαγγελματικό ταξίδι. Όμως, ακόμα και αν κάποιος δεν επιθυμεί να είναι ηγέτης, πρέπει να το κάνει επιδεικνύοντας ενθουσιασμό, να «πατήσει στα πόδια του», παίρνοντας πολλές φορές τον χρόνο για να νιώσει αυτοπεποίθηση και έτσι, να προχωρήσει σε αλλαγές. Από τη στιγμή που κάποιος βρίσκεται σε αυτή τη θέση, η ομάδα θα ακολουθήσει όπου εκείνος την οδηγεί και φυσικά, αυτό σημαίνει ότι, ανάλογα με τα δεδομένα, πρέπει ο ηγέτης να μπορεί να προσαρμόζεται. Μπορεί ο καθένας να έχει το δικό του στιλ ηγεσίας, εκείνο που σίγουρα μετράται όμως είναι ο ηγέτης να είναι σαφής και διαφανής. Τέλος, στην περίπτωση λάθους, το οποίο είναι μέρος της όλης διαδικασίας, ο ηγέτης πρέπει να μπορεί να προχωρά και να χαμογελά… και το ίδιο θα κάνουν και οι υπόλοιποι, όπως σημείωσε η ομιλήτρια.

Η ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ, ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΣΤΗ ΜΑΘΗΣΗ
Μέσα από case studies και τη συνεργασία του με εταιρείες ως προς τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος συνεργασίας, ο Perry Timms, Learning and workplace evangelist/ συγγραφέας/ Chief Energy Officer της PTHR αναφέρθηκε στην καινοτομία και πώς αυτή επηρεάζει τόσο τη διαδικασία learning όσο και το ίδιο το τμήμα Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης των ανθρώπων. «Η δημιουργικότητα μαζί με τη διαδικασία μάθησης είναι τα συστατικά της ενέργειας που χρειάζεται ένας οργανισμός για να διαμορφώσει νέες και πιο αποδοτικές εμπειρίες για τους ανθρώπους» ανέφερε ο ομιλητής στην αρχή. Σύμφωνα με τον ίδιο, 3 είναι οι βασικές δυνάμεις που είναι σε θέση να μας οδηγήσουν στο learning περιβάλλον του μέλλοντος.

1. Κατανομή: Μία διαδικασία learning δεν μπορεί να στηριχθεί σε ένα πρόσωπο ή μία μικρή ομάδα. Για να αποφέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα θα πρέπει να δημιουργηθούν επιμέρους learningful ηγέτες σε όλα τα επίπεδα ενός οργανισμού. Παράλληλα, η πλήρη σαφήνεια του σκοπού των αντίστοιχων προγραμμάτων (ανάπτυξη τόσο του ίδιου του στελέχους, όσο και της ομάδας-οργανισμού όπου ανήκει) και η αντιμετώπισή τους ως μέρος του wellness μιας εταιρείας είναι εξίσου σημαντικά.
2. Σύμπνοια και σύμπραξη: Η δημιουργία μίας κυψέλης μάθησης σε έναν οργανισμό είναι ένα ακόμη χαρακτηριστικό. Θα πρέπει να γίνει προσπάθεια εμπλοκής όλων για τη δημιουργία και τη διατήρηση της κουλτούρας μάθησης του οργανισμό, με τα στελέχη να εργάζονται σε ομάδες αλλά και σε ζευγάρια απόλυτα ευθυγραμμισμένα με τον στόχο των προγραμμάτων.
3. Ενέργεια: Μία κουλτούρα μάθησης οφείλει να διαθέτει ευελιξία για αναπροσαρμογή σε οποιαδήποτε δυσκολία/αλλαγή παρουσιασθεί καθώς και να είναι σε θέση να προωθήσει την καινοτομία και τη δημιουργία value στις ομάδες. Η συνεχής υποστήριξη των στελεχών, η χάραξη της προσωπικής/ομαδικής και εταιρικής εξελικτικής πορείας να συνθέτουν το περιεχόμενο.

«Οι περισσότερες μεθοδολογίες εκμάθησης στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό στα μαθήματα του παρελθόντος. Βασική ωστόσο ανάγκη της ηγεσίας των οργανισμών είναι η αποσύνδεση από αυτά και η αξιοποίηση των αναδυόμενων ευκαιριών» όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο P. Timms.

ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ;
Η εκπαίδευση και ως εκ τούτου η μάθηση έχει, δίχως αμφιβολία, ανεκτίμητη αξία τόσο ως προς το ταξίδι όσο και ως προς τον προορισμό. Σε ένα επαγγελματικό περιβάλλον, το οποίο απαρτίζεται από ενήλικες που επιθυμούν να εξελιχθούν, η μάθηση οφείλει να έχει νόημα, όπως τόνισε ο Γιώργος Διακονικολάου, M.Sc., Ph.D., PMP, Project Management Coach LTD. Ο ίδιος, μέσα από τη δική του εμπειρία στον κόσμο της εκπαίδευσης επαγγελματιών, έκανε λόγο για τη σημασία του reasoning, δηλαδή τον λόγο για τον οποίο τα στελέχη εκπαιδεύονται, καθώς θα πρέπει να θέλουν να μάθουν και κυρίως να βρίσκουν νόημα μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία. Μόνο εάν αυτό που μαθαίνουν, είναι εφαρμόσιμο σε ό,τι κάνουν και έχει πρακτικές γνώσεις για εκείνους, θα επενδύσουν σε αυτό. «Οι ενήλικες θέλουν να μάθουν όταν εκπαιδεύονται, να έχουν λόγο για να το κάνουν, να τους ακουμπά». Για αυτό, είναι ουσιώδες να λαμβάνεται υπόψη σε μία τέτοια διαδικασία ποιες είναι οι πεποιθήσεις που φέρουν οι εργαζόμενοι, τι ικανότητες έχουν αναπτύξει, ποια είναι η συμπεριφορά τους, να κατανοήσουν οι ίδιοι σε ποιο πλαίσιο κινούνται και τι τους ενώνει έτσι ώστε να αδράξουν τα μέγιστα δυνατά οφέλη.


MILLENNIALS MANAGEMENT TEAM
Η παρουσία μίας εταιρείας σε διάφορες χώρες δημιουργεί προκλήσεις, διαφορετικές υποκουλτούρες σε κάθε χώρα και επιτάσσει εκ μέρους του οργανισμού την ευθυγράμμιση σε επίπεδο στρατηγικό και τακτικό ανάλογα. Η Ελένη Σάββα, Area Manager Talent & Organizational Development South East Europe στην Παπαστράτος παρουσίασε το Millennials Management Team, ένα πρόγραμμα ανάπτυξης νέων στελεχών μέσα από ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα/ακαδημία στα clusters δραστηριοποίησης της εταιρείας. Ο όρος «Millennials» αντιπροσωπεύει όχι μόνο εκείνους που ανήκουν στην εν λόγω γενιά αλλά όλους όσοι νιώθουν millennials, και απευθύνεται σε στελέχη, χωρίς διοικητικό ρόλο, με τουλάχιστον όμως ένα χρόνο προϋπηρεσία στην εταιρεία.

Ως προϋπόθεση συμμετοχής είναι να διαθέτουν σταθερά εξαιρετική απόδοση. Η στενή συνεργασία με την ομάδα Διοίκησης, η σύνθεση ομάδων από δια τμηματικά projects και cluster αλλά και η δυνατότητα mentoring συμβάλλει ώστε τα στελέχη να κατανοήσουν την κουλτούρα της εταιρείας και ταυτόχρονα, να αναπτύξουν δεξιότητες όπως η επικοινωνία και η στρατηγική αντίληψη. Έτσι, και οι ίδιοι θα ανελιχθούν επαγγελματικά και η απόδοσή τους στην εταιρεία θα επιφέρει τα μέγιστα για την ίδια. Μάλιστα, η εν λόγω ενέργεια έχει αποφέρει καινοτόμες ιδέες και σημαντικές βελτιώσεις για την εταιρεία.

«THE BOTTOM LINE OF LEARNING & DEVELOPMENT!»
Οι Ιωάννα Τζουγκανοπούλου, Learning & Development Manager, Leroy Merlin Greece & Cyprous, Δέσποινα Γιαννούλη, Talent Management, Learning & Development, Change, Culture & Engagement Pepsico Tasty Ελλαδας & Κύπρου, Βαγγέλης Βερτόπουλος, Executive Coach & Managing Director, Coaching Therapy και Σπύρος Γκούμας, Γενικός Διευθυντής, SQ Learn, συζήτησαν και αντάλλαξαν απόψεις και προβληματισμούς γύρω από τα επιχειρηματικά οφέλη του Learning & Development, την εξασφάλιση της απαιτούμενης χρηματοδότησης καθώς και των βέλτιστων δομών εκπαίδευσης.

«Το digital transformation, η κουλτούρα και το ότι αλλάζει ο ρόλος του Manager σε Full time coach είναι ανάμεσα στις σημαντικότερες προκλήσεις για τον χώρο του HR» ανέφερε η Ι. Τζουγκανοπούλου. Η ίδια έκανε λόγο για «αύξηση του change readiness» και για το πόσο σημαντικό είναι να βοηθήσουμε τους συνεργάτες να δεχτούν την αλλαγή με ομαλό τρόπο, μειώνοντας την αντίσταση και ταυτόχρονα, να αναβαθμίσουν το γνωστικό επίπεδό τους και το Perception που έχουν για τον εαυτό τους. Η Δ. Γιαννούλη υπογράμμισε ότι η μάθηση είναι μία life-long διαδικασία και όχι «ένα ακόμα workshop».

Όπως επισήμανε, είναι απαραίτητο συστατικό ενός προγράμματος να ανταποκρίνεται σε μία παρούσα ανάγκη και να προσφέρει γνώσεις που μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα. Ωστόσο, αξία δεν φέρουν μόνο τα νούμερα αλλά και η απτή ανάπτυξη και βελτίωση των στελεχών όπως αντικατοπτρίζεται στον τρόπο που εργάζονται και τον ρόλο που διεκπεραιώνουν. Από την πλευρά του, ο Β. Βερτόπουλος μίλησε για τις εφαρμογές της αθλητικής ψυχολογίας, δηλαδή της ψυχολογίας του performance, σε προγράμματα εταιρικής εκπαίδευσης. Εκείνο που είναι καταλυτικό είναι τα προγράμματα αυτά να αναπτύξουν τα χαρακτηριστικά με τα οποία οι συμμετέχοντες θα απολαμβάνουν αυτό που κάνουν. «Άλλωστε, αυτή είναι η ειδοποιός διαφορά σε αυτόν που εξέχει και διαπρέπει». Η ψυχολογία του performance εστιάζει σε όλο το φάσμα των χαρακτηριστικών που φέρουν αυτό το αποτέλεσμα, όπως ενδεικτικά η συναισθηματική διαχείριση, η πρόληψη και η αντίληψη του περιβάλλοντος.

Ο Σπ. Γκούμας ανέφερε ότι «τα προγράμματα εταιρικής εκπαίδευσης πρέπει να ενσωματώσουν τα εργαλεία που παρέχει η τεχνολογία για την υλοποίησή τους» και ο εκπαιδευτής οφείλει να γνωρίζει τα συγκεκριμένα εργαλεία και να τα αξιοποιεί ανάλογα.

Ο ίδιος σημείωσε ότι αλλάζει δυναμικά και ο ρόλος του εκπαιδευτή, μαζί με τη φύση της μάθησης, και έδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα στο περιεχόμενο της εκπαίδευσης το οποίο πρέπει να σχεδιάζεται προσεκτικά και με συγκεκριμένους στόχους. Καταληκτικά, οι ομιλητές συνηγόρησαν ότι σε διοικητικό επίπεδο, για τον CEO πιο στοχευμένα, διαδραματίζει ουσιώδες ρόλο να μεταφράζονται οι ενέργειες εκπαίδευσης στην αξία που θα λάβει ο οργανισμός μέσα από αυτές. Η σαφής τεκμηρίωση των στοιχείων, η σύνδεση με strategic priorities αλλά και η εμπιστοσύνη μεταξύ της διοίκησης και του HR είναι παράγοντες που μπορούν να εξασφαλίσουν την οικονομική υποστήριξη τέτοιων προγραμμάτων.

    FIRESIDE CHAT
    Με μία συζήτηση «δίπλα στο τζάκι» – με τους συμμετέχοντες να αφήνουν τη φαντασία τους να δημιουργήσει το ανάλογο σκηνικό – ο Perry Timms απάντησε στα ερωτήματά τους και έδωσε χρήσιμες συμβουλές, ενίοτε με σαρκαστικό τόνο, γύρω από την εταιρική εκπαίδευση, έλυσε τις απορίες τους και μοιράστηκε γνώσεις και άμεσα εφαρμόσιμες λύσεις.

Στο πλαίσιο του συνεδρίου πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες κληρώσεις:

  • 3 βιβλία από την Dr. Audrey Tang με τίτλο «Be A Great Manager Now».
  • 1 δωρεάν συμμετοχή στο Open Executive Program «Leading the learning enterprise: Strategic Management of Learning & Development» του Alba Graduate Business School at The American College of Greece.