Ο Σπύρος Τσιαπραζλής, Sales Director και ο Αλέξανδρος Φουρλής, Marketing Director της Καριέρα AE, μιλούν στο HR PROFESSIONAL για τις νέες εξελίξεις και τάσεις στην αγορά εργασίας, την ευρεία αξιοποίηση του διαδικτύου από τα τμήματα HR και εξηγούν πώς οι καινοτόμες υπηρεσίες που προσφέρει η εταιρεία ανοίγουν δρόμους για το recruitment του μέλλοντος.

HR Professional: Με τις πρόσφατες εξελίξεις σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο, πώς διαμορφώνεται η αγορά εργασίας;

Αλέξανδρος Φουρλής: Από τη σκοπιά του kariera.gr βιώνουμε μια κατάσταση μοναδική στα παραπάνω από δέκα χρόνια λειτουργίας μας. Η επισκεψιμότητα στο site αυξάνεται εντυπωσιακά την ίδια στιγμή που ο αριθμός των αγγελιών εργασίας άρα και των διαθέσιμων θέσεων έχει μειωθεί σημαντικά σε σχέση με την εποχή πριν την κρίση.

Παράλληλα, οι υποψήφιοι εργαζόμενοι «τρομοκρατημένοι» από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα, είτε εργάζονται είτε όχι, είτε απειλείται η θέση τους είτε όχι, στέλνουν πολύ περισσότερα βιογραφικά από ότι στο παρελθόν. Ένα απλό στατιστικό δίνει μια εικόνα της κατάστασης πριν την κρίση: το Σεπτέμβριο του 2008, ο μέσος όρος υποψηφίων ανά αγγελία ήταν 37,7.

Πέρυσι τον Απρίλιο το νούμερο ανέβηκε στο 84,9 και φέτος τον Απρίλιο στο 138,7. Οι υπεύθυνοι recruitment των εταιρειών αντιμετωπίζουν ένα πακτωλό βιογραφικών (είδαμε αγγελία βοηθού λογιστή να δέχεται 4.000+ βιογραφικά) για αυτό και εμείς επενδύσαμε από πέρυσι σε τεχνολογίες διαχείρισης βιογραφικών προκειμένου να τους βοηθήσουμε.

Σπύρος Τσιαπραζλής: Το θετικό νέο είναι ότι η μεγάλη μείωση των αγγελιών το 2009 (-30% YTY) περιορίστηκε το 2010 και πλέον υπάρχει, στο πρώτο 4μηνο του 2010, μια μικρή ανάκαμψη (+5% YTY) που ελπίζουμε να συνεχιστεί.

Ένα άλλο επίσης χαρακτηριστικό γεγονός είναι η μεγάλη αύξηση του ενδιαφέροντος για εργασία στο εξωτερικό από τους υποψηφίους και για μερική ή ευέλικτη απασχόληση τόσο από τους υποψηφίους όσο και από τους εργοδότες. Η μερική απασχόληση και η εργασία στο εξωτερικό είναι αυτή τη στιγμή οι 2 πιο δημοφιλείς όροι αναζήτησης στο kariera.gr, ενώ όλο και περισσότερες εταιρείες προσφέρουν θέσεις μερικής απασχόλησης ή πρακτικής άσκησης.

Είναι όμως πολύ νωρίς ακόμα για να αποτιμήσουμε τι επίδραση θα έχει το νέο πακέτο μέτρων στο πλαίσιο της συμφωνίας με Ε.Ε.-ΔΝΤ. Παρόλα αυτά, πρέπει να θυμόμαστε ότι ακόμα και το χειρότερο εργασιακό πλαίσιο θα δημιουργήσει για κάποιους ευκαιρίες και για ορισμένους άλλους την ανάγκη για αλλαγή και προσαρμογή σε νέα δεδομένα.

HR Professional: Πώς αντιδρούν, σε επίπεδο προσλήψεων, οι επιχειρήσεις στον απόηχο των νέων μέτρων;

Σπύρος Τσιαπραζλής: Θα χωρίζαμε τις επιχειρήσεις σε 3 ομάδες:

  • Επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας και έχουν παγώσει εντελώς τις προσλήψεις ή προβαίνουν σε απολύσεις.
  • Επιχειρήσεις που τηρούν επιφυλακτική στάση και δεν κάνουν προσλήψεις παρά μόνο όταν υπάρχει ιδιαίτερο πρόβλημα και απαιτείται αντικατάσταση υπαλλήλου. Αυτές οι εταιρείες, ακόμα και όταν δεν έχουν άμεσο πρόβλημα, προτιμούν να προσλάβουν προσωπικό μέσω συμβάσεων έργου, μέσω πρακτικής άσκησης ή μέσω συμβάσεων ορισμένης διάρκειας παρά να προσλάβουν μόνιμο προσωπικό. Χάνουν έτσι σημαντικές ευκαιρίες.
  • Επιχειρήσεις που εκμεταλλεύονται την άφθονη προσφορά ταλέντων που υπάρχει αυτή τη στιγμή για να κάνουν επιλεκτικές προσλήψεις ή αντικαταστάσεις (για λόγους απόδοσης). Πιστεύουμε ότι η 3η αυτή κατηγορία περιλαμβάνει τις πιο «έξυπνες» επιχειρήσεις που εκμεταλλεύονται τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται σε περίοδο κρίσης. Είναι επιχειρήσεις που αντιλαμβάνονται ότι οι κατάλληλοι άνθρωποι επηρεάζουν τα αποτελέσματα περισσότερο από την περιρρέουσα οικονομική κατάσταση. Επιπρόσθετα, για να σας δώσω ένα παράδειγμα, πολλές από τις εταιρείες αυτές ήδη έχουν κλείσει συμμετοχή για τις Ημέρες Καριέρας Αθήνας τον Οκτώβριο του 2010, σε μια προσπάθεια να έρθουν κοντά στα άτομα που αναζητούν.

HR Professional: Τι θα πρέπει να προσέξουν οι επιχειρήσεις, στη δεδομένη συγκυρία;

Σπύρος Τσιαπραζλής: Αυτό το διάστημα είναι ακόμη πιο επιτακτική η ανάγκη για κάθε εταιρεία, που πρέπει να λειτουργήσει με μειωμένο ή περιορισμένο αριθμό εργαζομένων, να φροντίσει ώστε οι νέοι της υπάλληλοι να είναι οι κατάλληλοι άνθρωποι στις κατάλληλες θέσεις. Η επιλογή προσωπικού γίνεται δύσκολη υπόθεση με δεδομένη την υπερ-προσφορά υποψηφίων εργαζομένων. Οπότε, κάθε τμήμα ανθρώπινου δυναμικού που ασχολείται με το recruitment πρέπει να δώσει έμφαση σε 2 ζητήματα: σωστή επικοινωνία με τους υποψηφίους και χρήση τεχνολογίας-τεχνογνωσίας στη διαχείριση και την επιλογή των υποψηφίων που θα κληθούν για συνεντεύξεις και περαιτέρω αξιολόγηση.

Αλέξανδρος Φουρλής: Θα ξεκινήσω λέγοντας ότι σήμερα οι υποψήφιοι εργαζόμενοι είναι αρνητικά επηρεασμένοι από τη δημοσιότητα. Αντιμετωπίζουν τους εργοδότες με δυσπιστία και τείνουν να παρερμηνεύουν κάθε ενέργεια ή παράλειψη του εργοδότη. Όμως, οι μαρτυρίες αυτών των υποψηφίων σε μεγάλο βαθμό θα διαμορφώσουν και τη φήμη του κάθε εργοδότη μελλοντικά. Για αυτό, κάθε εταιρεία που θέλει να είναι εργοδότης επιλογής και στο μέλλον πρέπει να έχει ανοιχτή και συνεπή επικοινωνία με τους υποψηφίους εργαζομένους.

Τρεις είναι οι βασικές συμβουλές που δίνουμε στους συνεργάτες μας.
1. Να χρησιμοποιούν στοχευμένα μέσα επικοινωνίας, όπως είναι το kariera.gr, τα εξειδικευμένα community jobsites που έχει δημιουργήσει (jobshoreca.gr, jobsales.gr, jobsit.gr κ.ά.) και τα εξειδικευμένα site με τα οποία συνεργάζεται (msn.gr, sete.gr, e-pcmag.gr κ.ά.), ώστε να προσελκύουν τους καλύτερους δυνατούς υποψηφίους.
2. Να διαχειρίζονται οι ίδιες τη φήμη τους στα social media, όπως το Facebook (που συνεργάζεται επίσημα με το kariera.gr), το Twitter ή το Linkedin για να δημιουργούν θετική εικόνα για αυτές. Να δημιουργούν ειδικά εταιρικά sites-blogs για να έχουν πιο άμεση επικοινωνία με τους ενδιαφερόμενους για εργασία. Να προβάλουν τα σχετικά επιτεύγματά τους (π.χ. βραβεία Great Place to Work) σε κάθε ευκαιρία.
3. Όταν δημοσιεύουν αγγελίες ή δέχονται βιογραφικά να απαντούν γρήγορα και με σεβασμό ακόμα και σε υποψήφιους που απορρίπτουν γιατί δεν πληρούν τα ελάχιστα απαιτούμενα. Για αυτό στο kariera.gr, εδώ και 2 χρόνια, δημιουργήσαμε online ερωτηματολόγια και φίλτρα βιογραφικών καθώς και σύστημα απαντητικών επιστολών για να διευκολύνουμε ακριβώς αυτή τη διαδικασία.


HR Professional: Πώς αντιμετωπίζουν οι υποψήφιοι εργοδότες το online recruitment; Ποια πολιτική εφαρ-μόζετε;

Αλέξανδρος Φουρλής: Για την Καριέρα πέρασε καιρός από τότε που προσπαθούσαμε να πείσουμε τις επιχειρήσεις ότι το μέλλον του recruitment και των αγγελιών εργασίας βρίσκεται online, αυτό θεωρείται πλέον αυτονόητο.

Έγκυρες έρευνες, όπως το Recruitment Confidence Index του ALBA, δείχνουν ότι τα jobsites είναι η νούμερο ένα μέθοδος εύρεσης προσωπικού για τις ελληνικές εταιρείες. Βάσει κάθε αντικειμενικής μέτρησης (με βάση έσοδα, επισκεψιμότητα, αριθμό αγγελιών-βιογραφικών, παρεχόμενες υπηρεσίες, καινοτομία κ.ά.) το kariera.gr είναι σήμερα αδιαφιλονίκητος ηγέτης αυτής της αγοράς.

Σπύρος Τσιαπραζλής: Φτάσαμε σε αυτή τη θέση γιατί πάντα είχαμε άριστες σχέσεις με τους πελάτες μας (εργοδότες και υποψηφίους), και μας ενδιέφερε πάντα να ακούμε τις ανάγκες τους. Για αυτό πριν από 1 χρόνο κάναμε μια πολύ μεγάλη έρευνα για τις ανάγκες και των 2, για να προετοιμαστούμε για το μέλλον.

Αυτά που μας είπαν οι πελάτες μας εστιάζονται σε 3 σημεία:

  • Πέραν από την ποσότητα των βιογραφικών (τη θεωρούν πλέον δεδομένη) οι εργοδότες θέλουν ποιότητα, βιογραφικά με το προφίλ των ανθρώπων που αναζητούν.
  • Επίσης, θέλουν από εμάς ολοκληρωμένη εξυπηρέτηση και να λειτουργούμε σαν σύμβουλοί τους στη διαδικασία προσέλκυσης η οποία γίνεται όλο και πιο πολύπλοκη (λόγω Web 2.0, συνδυασμό online και offline επικοινωνίας). Με απλά λόγια δεν θέλουν από εμάς να λειτουργούμε σαν μια εφημερίδα αγγελιών στο Internet.
  • Οι υποψήφιοι από την άλλη εστιάζουν κυρίως στη λεγόμενη «μαύρη τρύπα» των βιογραφικών. Στο ότι δηλαδή, από τη στιγμή που στέλνουν το βιογραφικό τους αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της έλλειψης ανταπόκρισης ή απάντησης από τις εταιρείες.

Έτσι επενδύσαμε αρκετά στην εύρεση εργαλείων που θα βοηθούν π.χ. στο πρώτο screening των βιογραφικών αξιολογώντας αυτόματα τα εισερχόμενα CVs, βάσει προδιαγραφών του πελάτη, εξαλείφοντας μεγάλα χρονικά διαστήματα που απαιτούνταν από τις εταιρείες για διαλογή και δίνοντάς τους την ευκαιρία να απαντήσουν γρήγορα και προσωποποιημένα σε κάθε υποψήφιο.

Για αυτό, επίσης, επενδύουμε στην ανάπτυξή μας, μέσω δικών μας sites σε κάθετες αγορές (niche ή community sites) όπως το jobshoreca.gr ή το jobsit.gr καθώς και σε συνεργασίες με άλλα κλαδικά sites με εξειδικευμένο κοινό.

Σήμερα, οι αγγελίες του kariera.gr φιλοξενούνται σε πάνω από 10 εξειδικευμένα sites, όπως το epcmag.gr (θέσεις IT-Telecom) ή το sete.gr (θέσεις στον τουρισμό) και θα ξεπεράσουν τα 30 ως το τέλος του χρόνου. Με σκοπό πάντα να προσελκύσουμε τους δυσεύρετους passive jobseekers.

Τέλος, χάρη στην εξαγορά μας από το Careerbuilder.com, δημιουργήσαμε ένα κορυφαίο τμήμα εξυπηρέτησης πελατών που παρέχει πέρα από απλή υποστήριξη, προηγμένα στατιστικά και επιστημονικά εργαλεία στην υπηρεσία των πελατών μας. Τμήμα εξυπηρέτησης που έχει βαθμολογηθεί από τους πελάτες με ένα από τα υψηλότερα NPS (Net Promotion Score) παγκοσμίως και έχει βραβευθεί για την ποιότητα της εξυπηρέτησης από ανεξάρτητους φορείς.


HR Professional: Ποιες είναι οι καινοτόμες υπηρεσίες που προσφέρετε;

Σπύρος Τσιαπραζλής: H καθημερινή μας επαφή με τους πελάτες μας, τα αποτελέσματα ερευνών που διεξάγουμε και η γνώση μας μέσω του CareerBuilder.com (νο1 jobsite στην Αμερική και νο2 παγκοσμίως) για το πώς εξελίσσεται η αγορά του online recruitment σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο, μας δίνουν το πλεονέκτημα να εισάγουμε επιλεκτικά επιτυχημένες υπηρεσίες και να βοηθήσουμε το online recruitment να κάνει ένα βήμα μπροστά στην Ελλάδα.

Αλέξανδρος Φουρλής: Σε αυτές ακριβώς τις εταιρείες που θέλουν να είναι εργοδότες επιλογής απευθύνεται και η νέα μας υπηρεσία, η Έρευνα για την Εμπειρία των Υποψηφίων (Applicant Experience Survey). Σκοπός της να δώσει σε κάθε τμήμα Ανθρωπίνου Δυναμικού μια άμεση και αντικειμενική εικόνα του τι πιστεύουν οι υποψήφιοι εργαζόμενοι για την εταιρεία, ως πιθανό εργοδότη. Ρωτάμε ανθρώπους που βλέπουν την αγγελία μιας εταιρείας, είτε υποβάλλουν το βιογραφικό τους είτε όχι, τη γνώμη τους.

Επεξεργαζόμαστε όλες τις απαντήσεις και παραδίδουμε μια αναφορά σε κάθε εταιρεία με πλήρεις απαντήσεις σε ερωτήματα όπως:

  • Πώς κρίνουν οι υποψήφιοι τη διαδικασία υποβολής βιογραφικού-προσλήψεών μου;
  • Για ποιους λόγους με επιλέγουν σε σχέση με τον ανταγωνισμό και το αντίστροφο;
  • Είναι οι αγγελίες μου κατανοητές και αποτελεσματικές; Εξυπηρετεί τους υποψηφίους το εταιρικό μου career site;
  • Πόσοι υποψήφιοι εγκαταλείπουν τη διαδικασία υποβολής βιογραφικού (drop-off rate) που έχω και γιατί;
  • Ποιο είναι το δημογραφικό προφίλ αυτών που μου στέλνουν βιογραφικό αλλά και αυτών που δεν μου στέλνουν;
  • Τι μεταδίδουν για μένα οι υποψήφιοι εργαζόμενοι ένα μήνα μετά την αρχική επικοινωνία τους μαζί μου (word of mouth, Net Promotion Score);

Με αυτό τον τρόπο μπορεί κάθε επιχείρηση να μάθει τι εικόνα έχει δημιουργήσει στο κοινό των υποψήφιων εργαζομένων και να αποφασίσει αν θέλει να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες ώστε να το ενισχύσει ακόμη περισσότερο ή να αλλάξει αυτό το προφίλ εφόσον δεν την αντιπροσωπεύει.

Σπύρος Τσιαπραζλής: Επιπλέον, επειδή όλη η έρευνα και το μεγαλύτερο κομμάτι της επεξεργασίας των αποτελεσμάτων γίνεται ηλεκτρονικά, το κόστος της συγκεκριμένης υπηρεσίας είναι εξαιρετικά ανταγωνιστικό σε σχέση με άλλες παραδοσιακές έρευνες αγοράς.


HR Professional: Με ποιους τρόπους μπορείτε να συνεργαστείτε με μια εταιρεία ώστε να «χτίσει» το προφίλ της;

Αλέξανδρος Φουρλής: Κάθε εταιρεία θέτει πλέον συγκεκριμένες πολιτικές ως προς το corporate και employer branding προφίλ της. Αυτό, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι διανύουμε την εποχή της κοινωνικής δικτύωσης (social networking, Web 2.0), οδηγεί τους εργοδότες στην υιοθέτηση μιας ολοκληρωμένης επικοινωνίας που να ενσωματώνει offline και online media (jobsites, search engines, εταιρικό career site, social media κ.ά.).

Σπύρος Τσιαπραζλής: Σε αυτό το πλαίσιο, για παράδειγμα, το kariera.gr σε συνεργασία με το Facebook δημιούργησε employment & corporate branding υπηρεσίες προκειμένου να παρέχει ισχυρή παρουσία και υπηρεσίες viral marketing στους εργοδότες. Με πάνω από 2 εκατομμύρια Έλληνες χρήστες, το Facebook είναι το 2ο σε επισκεψιμότητα site στην Ελλάδα και ένα από τα πλέον δημοφιλή και ταχέως αναπτυσσόμενα Social Media Networks παγκοσμίως. Όταν όλοι είναι εκεί και επικοινωνούν συνεχώς, ειδικά οι λεγόμενοι passive job seekers, είναι πλέον λογικό να χτίζουν και οι εταιρείες την παρουσία τους και να έρχονται σε επαφή με μελλοντικούς υποψήφιους με πολύ πιο Interactive τρόπους από μια π.χ. καταχώριση σε μια εφημερίδα.

Το kariera.gr, πλέον, δημιουργεί site για τις εταιρείες στο Facebook με διάφορα διαθέσιμα εργαλεία για τους επισκέπτες (π.χ. job board, company news, corporate events, polls, job sharing apps κ.ά.). Στη συνέχεια, στοχεύει χρήστες βάσει των ενδιαφερόντων τους, δημιουργεί δίκτυα φίλων και προωθεί το word-of-mouth-marketing μέσω των ενημερώσεων του Facebook. Επίσης, χρησιμοποιούμε εργαλεία που προωθούν τη συμμετοχή (engagement tools) στα εταιρικά fan groups και τα διαφημίζουμε σε προνομιακές θέσεις που μας εξασφαλίζει η αποκλειστική συνεργασία μας με το Facebook.

HR Professional: Ποιοι είναι οι μελλοντικοί σας στόχοι;

Σπύρος Τσιαπραζλής: Η επόμενη μέρα της κρίσης βρίσκει το Kariera.gr κοντά σε όλες τις εταιρείες που αναζητούν προσωπικό και προσλαμβάνουν από τελειόφοιτους για entry level θέσεις έως μεσαία ή μεγάλα στελέχη που θέλουν να κάνουν το επόμενο βήμα στην καριέρα τους, φέρνοντας τις επιχειρήσεις σε επαφή με ένα μεγάλο αριθμό εξειδικευμένων ατόμων και επαγγελματιών από όλους τους κλάδους.

Αλέξανδρος Φουρλής: Στο μέλλον θα προσφέρουμε ακόμα πιο πλήρεις υπηρεσίες προσέλκυσης προσωπικού (attraction). Θα παρέχουμε συμβουλευτική, στρατηγική, δημιουργία και εκτέλεση πλάνου επικοινωνίας, ακόμα και υπηρεσίες sourcing and screening βιογραφικών. Θέλουμε να είμαστε πρωτοπόροι στην αξιοποίηση νέων μέσων (virtual interviews, video ads, social media integration).

Επίσης, θα αξιοποιήσουμε τον τεράστιο όγκο πληροφοριών που έχουμε από τα εκατοντάδες χιλιάδες βιογραφικά και τις δεκάδες χιλιάδες αγγελίες που έχουμε φιλοξενήσει για να παρέχουμε πληροφόρηση για τις τάσεις της αγοράς εργασίας.

Τέλος, έχουμε πλέον καθορίσει μια νέα στρατηγική για τον Οδηγό Καριέρας που ήδη μεταφέρεται και Online με σκοπό να καλύπτει ολοκληρωμένα τις ανάγκες των εταιρειών για graduate και entry level recruitment.

Θεωρούμε, βλέποντας ανταγωνιστικά sites να αντιγράφουν λίγο ως πολύ τις υπηρεσίες, τις πρακτικές μας, σε ακραίες περιπτώσεις ακόμα και τα χρώματα και τα γραφικά μας, ότι βαδίζουμε σωστά και πρωτοπορούμε. Εμείς θα συνεχίσουμε με το ίδιο πάθος να ανοίγουμε δρόμους και να υπηρετούμε το όραμά μας, να βρούμε τον κατάλληλο άνθρωπο για κάθε θέση εργασίας.

Η φωτογράφιση έγινε στο cafe Μέντα, Αγ. Θεοδώρων 10, Κηφισιά.