Μία αποτελεσματική διαδικασία onboarding συμβάλλει στη σωστή ένταξη των νέων εργαζομένων σε μία επιχείρηση και έχει άμεση επίδραση τόσο στην απόδοσή τους όσο και στο turnover.

Είναι απόγευμα Παρασκευής, και μόλις έχεις λάβει την αποδοχή της θέσης από έναν υποψήφιο. Σηκώνεσαι και κάνεις το happy dance σου, γιατί έχεις ξοδέψει ώρες στο screening βιογραφικών και σε συνεντεύξεις. Επιτέλους έχεις τον άνθρωπο για τη θέση που ψάχνεις. Ολοκληρώνεις το task που έχεις καιρό τώρα ανοιχτό και παίρνεις μια βαθιά ανάσα. Η δουλειά του HR επιτέλους τελείωσε, θα έρθει ο υποψήφιος, θα εγκλιματιστεί στην ομάδα και θα φέρει άμεσα αποτελέσματα. ‘Η μήπως όχι;

‘Ερευνες έχουν δείξει ότι οι πρώτοι μήνες ενός εργαζομένου σε μια νέα εργασία είναι οι πιο κρίσιμοι. Συχνά, παρατηρείται turnover μέσα στις πρώτες 45 ημέρες εργασίας, με νεοεισερχόμενους να αναζητούν καινούρια δουλειά τους πρώτες έξι μήνες. Αυτό, πολύ συχνά, είναι συνέπεια ενός μη αποτελεσματικού onboarding. Γιατί όμως; Κάποιοι βασικοί λόγοι είναι η ελλιπής ενημέρωση του νέου εργαζομένου σχετικά με τον ρόλο του, τι ζητείται από τον ίδιο και πώς ο ρόλος του συνεισφέρει στα αποτελέσματα της εταιρείας.

ONBOARDING EXPERIENCE
Όλες οι επιχειρήσεις, μικρές και μεγάλες, χρειάζονται ένα δομημένο onboarding πρόγραμμα, το οποίο θα πετύχει τα εξής:

    Αποδοτικότητα: με ένα σωστό πλάνο εκπαίδευσης και συχνών συζητήσεων με τον manager, ο εργαζόμενος μπορεί να είναι έτοιμος, αποδοτικός και παραγωγικός μέσα στις πρώτες εβδομάδες που βρίσκεται στην επιχείρηση.
    Engagement: μέσα από την κατανόηση της στρατηγικής, του οράματος, των αξιών και την κουλτούρα της επιχείρησης, ο εργαζόμενος καταλαβαίνει καλύτερα τον ρόλο του, τι ζητείται από τον ίδιο, και πώς θα συνεισφέρει στα αποτελέσματα και στο όραμα της επιχείρησης. Αισθάνεται ότι προσφέρει, αισθάνεται ότι έχει αξία και ότι αλληλεπιδρά ενεργά με την εταιρεία και την ομάδα του.
    Μείωση Turnover: ο εργαζόμενος αισθάνεται engaged με αποτέλεσμα να επηρεάζει θετικά τους υπόλοιπους συναδέλφους και να βοηθά στο να διατηρηθεί ένα καλό και ευχάριστο κλίμα. Το αποτέλεσμα: μείωση του turnover.
    Μείωση στρες: οι περισσότεροι άνθρωποι, όταν ξεκινούν κάτι καινούριο, υπάρχει ενθουσιασμός αλλά πολλές φορές και στρες ή άγχος. Δίνοντας όλες τις απαραίτητες πληροφορίες στον νέο εργαζόμενο πριν τις ζητήσει, μπορεί να μειώσει το αίσθημα του στρες και να τον βοηθήσει να επικεντρωθεί καλύτερα στην εργασία του.

Η εμπειρία του εργαζομένου δεν αρχίζει την πρώτη μέρα στη δουλειά αλλά πολύ πιο πριν. Συγκεκριμένα, η εμπειρία του onboarding ξεκινά τη στιγμή που ο εργαζόμενος δέχεται την πρόταση συνεργασίας, όπου τον διακατέχουν συναισθήματα ενθουσιασμού για τη νέα του θέση στη νέα εταιρεία. Επομένως, είναι μια καλή στιγμή να επικοινωνηθούν σημαντικές πληροφορίες και να συλλεχθούν απαραίτητα στοιχεία. Είναι επίσης η στιγμή που μπορεί η εταιρεία να εκπλήξει ευχάριστα το νέο της μέλος.

Υπάρχουν πολλές πρακτικές και πρωτότυπες ιδέες για ένα αποτελεσματικό onboarding όπως είναι τα welcome gifts, τα employee handbooks, ένα lunch με την ομάδα την πρώτη εβδομάδα, ένα welcome video από τον CEO, ένα buddy program, ένα company tour και άλλα πολλά. Όλα τα παραπάνω πρέπει να εφαρμόζονται σύμφωνα με την κουλτούρα του οργανισμού. Πέρα από αυτά, ένα πλάνο ένταξης (τριών μηνών) πρέπει να περιλαμβάνει την παρουσίαση στρατηγηγικών και στόχων του οργανισμού, γνωριμία με ομάδες ενδιαφέροντος, συχνή επαφή με τον manager και το HR για την κατανόηση του ρόλου και της κουλτούρας, εκπαίδευση και φυσικά ενημέρωση του νέου εργαζομένου για το πλάνο ένταξής του.

Ας υποθέσουμε πως έχετε δημιουργήσει ένα onboarding program. Τελειώσατε εδώ; Όχι, πρέπει να βελτιώνεται συνεχώς. Τρεις προτάσεις για να το κάνετε αυτό είναι οι εξής:

    Ερωτηματολόγιο: Είναι ο πιο εύκολος και γρήγορος τρόπος για να αξιολογηθεί η επιτυχία του onboarding. Στο ερωτηματολόγιο μπορούν να εξεταστούν θέματα όπως η διαδικασία της προσέλκυσης και επιλογής, η εκπαίδευση του πρώτου μήνα, το αίσθημα καλωσορίσματος αλλά και να μετρηθούν θέματα όπως το engagement των νεοπροσληφθέντων και να εκφραστούν ιδέες.
    Feedback meetings: Η προσωπική συζήτηση μεταξύ νέου εργαζομένου και ενός μέλους της ομάδας του HR είναι ένας τρόπος έκφρασης απόψεων και ιδεών, όπου ενισχύεται η εμπιστοσύνη και ενδυναμώνεται ο δεσμός του νέου εργαζομένου με το τμήμα του HR.
    Employee Journey Mapping: Είναι ένα εργαλείο για να συζητηθούν πρακτικές HR από την οπτική του εργαζομένου. Συνοπτικά, οργανώνεται ένα workshop, στο οποίο συμμετέχουν άτομα από διαφορετικά τμήματα, και καταγράφονται τα στάδια της υπάρχουσας διαδικασίας onboarding, τα συναισθήματα που προκαλούνται αλλά και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο εργαζόμενος σε κάθε στάδιο. Μέσα από τη διαδικασία αυτή, γεννιούνται ιδέες, όπου κάποιες μπορούν να υλοποιηθούν εύκολα και κάποιες όχι.

Στην tripsta υλοποιήθηκε employee journey mapping στην συνολική εμπειρία ενός onboarding, ένα workshop με 10 εργαζομένους, από το οποίο προέκυψαν συνολικά 36 ενδιαφέρουσες ιδέες. Κάποιες ιδέες έχουν ήδη υλοποιηθεί και κάποιες είναι υπό ανάπτυξη.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Το employee experience δεν είναι ένα buzzword αλλά κάτι που πρέπει να είναι στην agenda του HR, όλων των εταιρειών. Μια καλή αρχή προσέγγισης είναι το onboarding experience.